Élmény a levegőben – gyrocopter sétarepülés

Repülj gyrocopterrel, és élvezd a szelet az arcodon, örülj a különleges látványnak, gyönyörködj a Dunakanyarban, a Börzsönyben és a Pilisben! Repülj, és készíts fotókat, videót, aztán oszd meg az élményeidet a barátaiddal! Akár élőben is nézhetik a mosolyt az arcodon, meg persze mindazt, amit meg akarsz mutatni nekik a levegőből. Repülj! Add ezt az egy szót, és persze vele egy felejthetetlen élményt ajándékba annak, akit szeretsz!

Gyrocopter – Ez nem helikopter csak úgy néz ki!

Különleges repülési tulajdonságokkal megáldott kis szerkezet. A viharos szelet kivéve szinte bármilyen időjárási helyzetben képes repülni. A merevszárnyú repülőtársakkal ellentétben a gyorcopter még kevésbé jó időben is stabilan repül, nem dobálják a légáramlatok. Ez mindenképpen az utasok örömére szolgál, és élvezetessé teszi a repülést azok számára is, akik esetleg hajlamosak a repülőutakon a rosszullétre. Konstrukciójából adódik, hogy ez az egyik legbiztonságosabb repülőeszköz. A legtöbb változatnál a kabin nyitott, ezért zavartalanul, több irányba lehet fotózni, videózni, vagy egyszerűen csak élvezni a panorámát és a repülést.

A gyrocopter – más néven autogyro – a repülőgép és a helikopter keresztezéséből született. A repüléshez szükséges felhajtóerőt a felső rotor lapátok termelik, ezeket a menetszél tartja forgásban. A hátsó propeller csak a felszálláshoz szükséges sebesség eléréséhez kell majd a levegőben a repüléshez szükséges tolóerőt szolgáltatja. Míg a repülőgépnél a szárnyakon keletkezik a felhajtóerő, a gyrocopternél a forgó rotor lapátjain, hasonlóan a helikopterhez. A leglényegesebb különbség, hogy a helikopternél a motor forgatja a rotor-lapátot, a gyrokopternél, pedig a menetszél.

A felszálláshoz kell kifutópálya, a leszálláshoz viszont (széltől függően) nagyon kis hely is elegendő. Miután a gyrokoptert a pilóta bemelegítette és a felszállási irányba állította, megkezdi a rotor-lapátok előpörgetését. Ez úgy történik, hogy a hajtómű egy kapcsolható áttétel segítségével a rotort egy bizonyos fordulatig előpörgeti. Erre azért van szükség, hogy a felszálló út rövidebb legyen, és gépnek ne kelljen túl nagy sebességgel haladni a talajon.  Miután a rotor-lapátok elérték a szükséges fordulatot, a pilóta lekapcsolja az előpörgetőt, fokozatosan ráadja a gázt, majd a gép hamarosan felszáll. Ezt követően az emelkedést és a süllyedést a botkormány előre-hátra mozgatásával, illetőleg gázadással és elvétellel szabályozza. A fordulókat a botkormány, illetőleg az oldalkormányhoz kapcsolódó pedálokkal végezi. A gyrocopter vezetése sokkal inkább hasonlít a merevszárnyú kisrepülőgépek vezetéséhez, mint a helikopterekéhez. A felszállási úthossz a felszállósúly, a hőmérséklet, a tengerszint feletti magasság és a szélviszonyok függvényében 15-120 méter között változik. Repülési sebessége 0-150 km/h óra, ez azt jelenti, hogy képes megállni a levegőben.

Az egyik legbiztonságosabb repülőeszköz. Mi van, ha leáll a motor? Mivel a rotor függetlenül a motortól, automatikusan forog, ezért semmi rendkívüli nem történik, ilyen esetben. Ekkor az autogyro lassan kezd süllyedni és álló motorral is minden gond nélkül le lehet szállni vele.

  • a repülésben 30-120 kg közötti súlyú utasok vehetnek részt (nagyobb súlyú utas esetén van, hogy a gép fizikai paraméterei nem teszik lehetővé a repülést. Pl alacsony, nagy súlyú utas nem fér be az ülésbe, és az öveket sem nem tudjuk becsatolni rajta)
  • 14 év alatt szülői hozzájárulás szükséges
  • a repülésen mindenki saját felelősségére vesz részt, az alkalmas egészségi állapot szintén mindenkinek egyéni felelőssége
  • bármely a repülés biztonságát veszélyeztető tényező esetén (alkoholos állapot, drog, vagy gyógyszer hatása, stb.) a pilóta a repülést megtagadhatja

A repülési szezon általában kora tavasszal, március végén kezdődik és időjárás függvényében kb. november közepéig tart. Napszakot tekintve pedig napkelte és napnyugta között bármikor lehetséges. Míg a merev-szárnyú repülőeszközöket sokszor a légáramlatok ide-oda dobálják, addig a gyrocopterek ugyanolyan időjárási helyzetben stabilan repülnek. Az időjárási viszonyokkal kapcsolatban mindig a pilóta dönt, és csak akkor teljesíti a repülést, ha nem találja kockázatosnak. Veszélyes lehet például a túl erős szél, a kiszámíthatatlan és változó irányú-erősségű szél, a túl magas, vagy a túl alacsony hőmérséklet. A biztonságos repülés több tényező együtthatója. Függ az aktuális széliránytól, szélerősségtől, a kifutópálya hosszától, talajának minőségétől, a pályát körbevevő tereptárgyaktól, a repülőtér tengerszint feletti magasságától, az utas súlyától, a légnedvességtől és a levegő hőmérsékletétől. A nyitott kabin fokozza a repülés élményét, a gyrocoptert úgy is nevezik, hogy „kabrió helikopter”, így ennek megfelelően kell öltözködni.

  • önsúly: 295 kg
  • max. felszálló súly: 500kg.
  • motor típusa: Rotax 912-es, 1200 ccm-es, 4 hengeres, 4 ütemű
  • motor teljesítmény: 100 LE.
  • Min. sebesség: 30km/h (0km/h, 3-8m/sec süllyedés mellett)
  • Max. sebesség: 160km/h
  • Szállítható személyek száma: 2 (ebből egyik a pilóta)

Kubicsek Attila – vezetőpilóta

1996-ban kezdtem repülni, és eddig több ezer órát töltöttem a levegőben. Elsősorban a siklóernyőzést és annak motoros változatát művelem, de repülőgéppel és gyrocopterrel is repülök. A klub vezetése mellett vendéglátással foglalkozom.

Repülési tapasztalataimat az alábbi országokban gyűjtöttem:

Magyarország, Ausztria, Lengyelország, Csehország, Szlovákia, Románia, Albánia, Makedónia, Montenegró, Görögország, Törökország, Horvátország, Szlovénia, Bosznia-Hercegovina, Németország, Olaszország, Franciaország, Monaco, Spanyolország, Portugália, Marokkó, Gambia, Nepál, USA, Peru, Chile, Új-Zéland, Ausztrália

Egyéb érdeklődési körök:

Hegymászás, vitorlázás, kendo, búvárkodás, fotózás, filmezés, zene és képzőművészet, tudomány és utazás.

 

 

Jogosítások:

  • Siklóernyős pilóta I., II., III.
  • Siklóernyős Tandempilóta
  • PPG (hátimotoros) pilóta
  • PPG trájk pilóta
  • Repülõgép pilóta (típusok: Zlin-142, C-152, C-172, C-182)
  • Gyrocopter (autogyro) pilóta (típusok: MTO-Sport, Apollo AG-1)

Oktatói jogosítások:

  • Siklóernyõs oktató
  • PPG szakoktató
  • PPG trájk szakoktató
  • Tandem szakoktató
  • Csõrlés szakoktató
  • Biztonságtechnikai szakoktató
  • Mentőernyő rendszer használatának szakoktatója
  • Gyrocopter gyakorló oktató

A hazai forgószárnyas sportrepülőgépek fejlesztése

A magyar repülés 103 éves története nem igazán bővel- kedik helikopterek gyártásával kapcsolatos üzleti sike- rekkel, ezért annál örvendetesebbek azok a fejlemé- nyek, melyek ezen a területen zajlanak 2005 óta. a mm 2012 novemberi számában megkíséreltem átfogó képet adni az újjászülető hazai sportrepülőgép fejlesztésről és gyártásról, e cikk pedig ennek egy különleges szegmensét kívánja bemu- tatni a forgószárnyú gépek fejlesztési eredményein keresztül.

Történelmi visszatekintés

Már négy évvel a Wright fivérek korszaknyitó sikeres repülését követően világszerte megkezdődtek a tervezői munkák egy függőlegesen is fel- és leszállni képes repülőgép létrehozá- sára. igor sikorsky kijevben látott hozzá egy helikopter meg- alkotásához, de akkor még nem járt sikerrel. az erlső sikeres forgószárnyú, igen sajátos elrendezésű gépet a spanyol Juan de la Cierva alkotta meg 1923-ban, melyet autogironak ne- vezett el, házasítva a motoros légcsavart a motor nélküli for- gószárnnyal.

A Cierva C6 múzeumi másolata

Idővel angliában, a szovjetúnióban és az Usa-ban is sikerrel jártak a forgószárnyas gépek megalkotására tett kísérletek és a 30-as évek közepére megjelentek a fő és farokrotoros ha- gyományos, valamint a koaxiális elrendezésű helikopterek prototípusai is. Az első harci helikopter az FL 282 kolibri volt, melyet a né- met anton Flettner tervezett és 1943-ban állt szolgálatba a haditengerészetnél. a második világháború alatti lázas fej- lesztések eredményeként a Bell és sikorsky helikopterek váltak igazi sikertörténetté, de az igazi áttörést a helikopterek fejlesztésében a gázturbinák megjelenése, majd széleskörű alkalmazása jelentette a háború után. a gázturbina tette le- hetővé a nagyméretű szállító ill. a nagysebességű harci heli- kopterek létrehozását, így az ötvenes évek elejére már mint- egy harmincféle helikopter típus repült világszerte.

Korai helikopter kísérletek hazánkban

Az első kezdetleges, helyből felszállni képes propelleres szer- kezetektől a biztonságos manőverezésre is képes „igazi” heli- kopterek megjelenéséig csaknem három évtized telt el. Bödők zsigmond: magyar feltalálók a repülés történetében című könyve adja talán a legátfogóbb képet arról, hogy mi- lyen szerepet töltöttek be ebben a folyamatban a magyar fel- találók. a kezdeti sikertelen próbálkozáson túl két projekt ér- demel említést: a Petróczy istván, kármán Tódor és zurovecz antal féle Pkz-2 helikopter és az asbóth Oszkár által tervezett aH 4-es koaxiális légcsavarral ellátott helikopter. A Petróczy helikopter – ahogy a korabeli sajtó elnevezte – a katonai megfigyelésre használt léggömbök felváltását hivatott volna szolgálni. a meghajtást 3 csillagmotor, a fel- emelkedést pedig az egymással szemben forgó asbóth-féle „emelőcsavar” biztosította, aki ekkor Fischamendenben a Légcsavarkísérleti intézet vezetője volt. 1918 során több tu- cat kisérlet után 50 m magasságban egy óra lebegést sikerült elérni a szerkezettel. a szerkezet távolról sem volt tökéletes, de sajnálatos módon a további katonai célú kutatásoknak a világháborút lezáró békeszerződések véget vetettek.

Asbóth Oszkár viszont nem hagyott fel a kísérletezésekkel és négy év alatt négy helikoptert tervezett. az első aH 1 jelű helikoptere 1928. szeptemberében emelkedett a levegőbe. a különböző gépekkel mintegy 200 felszállást végeztek és egy alkalommal az aH4 típussal az angol r.n. Liptot repülő- kapitány is felszállt. Tapasztalatairól a Journal of the aeronautical society 1931. júliusi számában ezt írja: „ a helikopter  meglepő sebességgel emelkedik függélyesen, tetszés szerinti magasságban és ideig 54 műszaki magazin 2013/4 egy helyben lebeg és tökéletesen kormányozható…rendkí- vüli egyszerűsége és teljesítményei folytán ezt a helikoptert tartom a legértékesebbnek minden eddigiek között…”

Asbóth kísérletei jelentősek voltak nemzetközi összehason- lításban is, gépei stabilitása kielégítő volt a kis magasságú repüléseknél, de az általa alkalmazott merev rendszerű for- gószárnyak helyett a továbblépést a csuklós rendszerű for- gószárnyak jelentették. asbóth úttörő szerepe a helikopterek történetében azonban elvitathatatlan. sokrétű munkásságá- ért 1954-ben a Fédération aéronautique internationale Paris a Paul Tissandier diplomával tüntette ki.

Az Apollo Gyro AG1 autogyro

Az egri székhelyű Halley kft. a legrégebben tevékenykedő kisgépeket fejlesztő és gyártó magyar vállalkozás, mely apolló motoros sárkányairól és az apolló Fox kétszemélyes könnyű sportgépéről vált ismertté. Az autogyro gyártásának ötlete már a 70-es évek közepén megszületett Molnár Zoltán ügyvezető fejében, ezért egy ilyen gép prototípusát meg is épített egy társával. Sajnos akkor még hazánkban ilyen repülőeszköz nem lehetett magántulajdonban, ezért a sorozatgyártást nem indí- tották el. Az autgyrok nem helikopterek, mert más aerodinamikai és meghajtási elven működnek. a rotorlapátok nem kapnak repülés közben a motortól direkt hajtást, hanem maguktól pörögnek fel a menetszél hatására. Ezt autorotációnak nevezik.

  • A pilóta mögött található légcsavar tolja előre a gépet, melyet egy olyan motor hajt meg, amit a motoros sárkányokon is szoktak alkalmazni.
  • A furcsa szerkezetnek több előnye is van, elsősorban stabilitása és biztonsága.
  • Rövid fel- és leszállótávolsága, kis helyigénye van, még rossz talajról, hóról is képes felszállni.
  • Teljes költségmutatója sokkal jobb, mint a helikopteré. sú- lya is lényegesen kisebb, mert nincs szükség reduktorra sem a motor és a főrotor között.
  • Egyhelyben lebegni nem tud ugyan, de sok helikopteres feladatot is képes ellátni.

További technikai információ a témáról magyar nyelven az alábbi site-on olvasható: http://www.safeflyer.hu/index.php/ cikkek/204-gyro

Az Apollo Gyro AG1

Kétüléses egymás mögötti ülésekkel rendelkező kétkormányos elrendezésű nyitott kabinú gép. szer- kezetét tekintve nagyszilárdságú hegesztett acél váza üveg- szálas kompozit műanyaggal van burkolva, vezérsíkja szintén üvegszálas műanyagból készült.

  • Rotorja 8.4 m átmérőjű alumínium, hagyományos rotax 912/914 ultralight gépeken megszokott motor hajtja. Futóműve kovácsolt alumínium, tárcsafékes, rögzíthető kézifékkel van ellátva.
  • Üres súlya 256 kg, maximális felszálló súlya 500 kg.
  • Sebessége 160 km/h felszálló úthossza max. 70 m.

A gépet először az Aero 2012 németországi szakkiállításon mutatták be. még ebben az évben megkapta a típusbizonyítványt is és ezzel megkezdődhetett a sorozatgyártás. Molnár Zoltán ügyvezető elmondása szerint már tucatnyit értékesítettek a gépből az elmúlt pár hónap alatt.

(FORRÁS: MŰSZAKI MAGAZIN 2013/4)

Kezd egy 20 perces kalanddal!

Ha még nem ültél repülő kabrióban akkor itt az ideje, hogy belekóstolj. Próbáld ki ezt az igazán különleges kis szerkezetet ami a repülőgép és helikopter különös kereszteződéséből született. Ha kipróbáltad és tetszett, akkor repülj egy hosszabbat.

  • LEGOLCSÓBB!   20 perc repülési idő. Az idő megosztható 1 vagy 2 fő részére! Ideális az első repüléshez. – 20 perc – 20.000 Ft
  • LEGKEDVELTEBB!   45 perc repülési idő. Az idő megosztható 1 vagy több fő részére! Ideális fotózáshoz. – 45 perc – 38.000 Ft
  • PREMIUM!   60 perc repülési idő. Az idő megosztható 1 vagy több fő részére! Ideális filmezéshez. – 60 perc – 48.000 Ft

Áraink:

25 perc – 24.000 Ft
30 perc – 28.000 Ft
35 perc – 32.000 Ft
40 perc – 34.000 Ft
45 perc – 38.000 Ft
50 perc – 42.000 Ft
55 perc – 45.000 Ft
60 perc – 48.000 Ft

Minél többet repülsz, annál kedvezőbb az ár. Egy óra felett egyedi árak. 20 perctől osztható a repülés. Egy sétarepülés alkalmával gyönyörű fotók, videók készíthetők! Igény esetén, a repülésről videofelvételt, videoklipet készítünk!

A repülési idő a rotorindítástól, a rotor leállásáig értendő.

A repülésről, igény esetén,  videó-felvételt, klipet készítünk. Előzetes megbeszélés szükséges! Ára: 10.000 Ft.

  • Gödöllő
  • Rétság

Több kialakult repülési útvonalunk van, hogy adott idő alatt minél több látványosságot megnézhess a levegőből.

  • 10 perc: Rétság – diósjenői horgásztó – Nógrádi-vár – Rétság
  • 15 perc: Rétság – diósjenői horgásztó – Nógrádi-vár – nőtincsi horgásztó – Rétság
  • 15 perc: Rétság – Drégely-vár – Börzsöny keleti lejtők – Rétság
  • 20 perc: Rétság – diósjenői horgásztó – Nógrádi-vár – nőtincsi horgásztó – Bánki-tó – Rétság
  • 20 perc: Rétság – Drégely-vár – Börzsöny keleti lejtők – Bánki-tó vagy Nógrádi-vár – Rétság
  • 25 perc: Rétság – diósjenői horgásztó – Nógrádi-vár – Szokolya – Kismaros és a szentendrei szigetcsúcs – Rétság
  • 25 perc: Rétság – Drégely-vár – Börzsöny keleti lejtők – Bánki-tó – nőtincsi-tó – Nógrádi-vár – Rétság
  • 30 perc: Rétság – diósjenői horgásztó – Nógrádi-vár – Szokolya – Kismaros és a szentendrei szigetcsúcs – Visegrád – Dunakanyar – Rétság
  • 40 perc: Rétság – diósjenői horgásztó – Nógrádi-vár – Szokolya – Kismaros és a szentendrei szigetcsúcs – Visegrád – Dunakanyar – Zebegény – Rétság
  • 50 perc: Rétság – diósjenői horgásztó – Nógrádi-vár – Szokolya – Kismaros és a szentendrei szigetcsúcs – Visegrád – Dunakanyar – Pilismarót és a Pilis hegység északi része – Zebegény – Rétság
  • 60 perc: több irányba is lehet repülni, mint pl.: Esztergom, Szandavár, Szentendre, Megyeri-híd

Ha több információra lenne szükséged, akkor lépj kapcsolatba velünk

  • mobil:+3670 466 8691
  • email: filmjungle@gmail.com
  • személyesen: 1025 Budapest, Gábor Áron utca 62/B

Évszak:

A repüléseket az időjárás alakulásának függvényében, általában március végétől október végéig tartjuk. A gyrocopteres repülésekre a csapadékos idő és a viharos szél nem alkalmas. Van, hogy sajnos a helyszínen, rövid idő leforgása alatt alakulnak ki olyan meteorológiai körülmények, amik a repülés biztonságát veszélyeztethetik, és a repülést nem tudjuk teljesíteni. Természetesen ebben az esetben a repülésre új időpontot egyeztetünk, vagy amennyiben van rá esély és lehetséges, ki kell várni míg az időjárás ismét alkalmas lesz a biztonságos felszállásra. Ha az időjárás megfelelő, gyakorlatilag bármelyik napszak alkalmas repülésre. Kora délelőttől, egészen a késő délutáni órákig. Előfordul, hogy az előre egy adott napra megbeszélt repülést sajnos időjárási körülmények miatt nem tudjuk teljesiteni. Az, hogy az aktuális napon tudunk-e repülni az elgkorábban 48 órával a tervezett repülés előtt derül ki a meteorológiai előrejelzések alapján. Ez egy időjárás-figyelő oldal, amit leggyakrabban használunk: www.windguru.cz

Hogyan kell jelentkezni a repülésre:

Az esetleges hosszabb várakozás elkerülése végett, lehetőleg minél előbb vegye fel velünk a kapcsolatot és jelezze, hogy szeretne repülni. Ezt követően keresni fogjuk a lehetséges időpontokkal és egyéb részletekkel kapcsolatban.

Öltözék, egyebek

  • mindenképpen arra készüljön, hogy a levegőben jóval hidegebb lesz, mint a földön állva. Ajánlott a szélálló ruházat. Szezon elején, végén kesztyű viselése is javasolt.
  • napszemüveg ajánlott
  • bármilyen lábbeli jó, kivétel ami leeshet a lábról pl: papucs
  • a repülés előtt mindent ki kell pakolni a zsebekből, ami a levegőben kieshet
  • a repülés előtt csak módjával étkezzünk! A hullámzó mozgásra érzékenyebbek semmiképpen ne teli hassal jöjjenek!
  • a repülési helyszínre indulás előtt ,minden esetben telefonálni kell, hogy az időjárás nem változott e meg és biztos meg lesz tartva a repülés.

Repülési időpont pontos tartása, késések:

az egyeztetett időpontról elkéső utasoknak a repülését, amennyiben az a repülési ütemtervünket (következő utasok repülése), felborítja, akkor azt a következő képpen tudjuk csak végrehajtani:

  • vagy a repülési időt lerövidítve
  • vagy az adott napon betervezett utolsó repülés után (ha naplemente előtt még van rá idő)
  • vagy egy másik időpontban tudjuk csak teljesíteni

Fényképezőt, kamerát

lehet felhozni, de fontos, hogy az eszköz megfelelően rögzíthető legyen, hogy még véletlenül se essen le. Ez az okostelefonokra is vonatkozik!

Phone: +36 70 466 8700
Fax: +36 70 466 8690
Gábor Áron utca 62/B
1026 Budapest

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás